Dzieci uczą się świata i poznają go całym swoim ciałem już
od pierwszych dni życia. Poznanie od początku ma charakter wielozmysłowy.
Dzieci obserwują osoby i przedmioty bliskiego otoczenia, słyszą różne głosy i
dźwięki, wyczuwają zapachy, dotykają, smakują. Uczą się poprzez obserwację,
doświadczanie i naśladowanie. Podczas zabawy zdobywają mnóstwo różnych
informacji (wzrokowych, słuchowych, dotykowych, smakowych i węchowych), a we
śnie przetwarzają je i porządkują. W ten sposób zdobywają wiedzę o świecie. Tylko
poznanie wielozmysłowe daje im szansę na zrównoważony i prawidłowy
rozwój. W związku z tym środowisko dziecka (rodzice i opiekunowie) powinno
oddziaływać świadomie i stymulująco na jego rozwój, odpowiednio do wieku
malucha.
Noworodki większość czasu przesypiają, ale stopniowo, z
każdym tygodniem życia, wydłuża się czas ich aktywności (zabawy) i wzrasta
zainteresowanie otaczającą rzeczywistością. Niemowlęta w bardzo
krótkim czasie opanowują niełatwe umiejętności takie jak: siadanie,
raczkowanie, wstawanie i chodzenie. Pod koniec 1. r.ż. dzieci rozumieją
podstawowe zwroty, polecenia i sytuacje życia codziennego oraz wymawiają
pojedyncze słowa. Rozpoczyna się okres nominacji (okres nazywania). Dzieci wiedzą już, że każda rzecz
ma swoją nazwę, dlatego też pytają o każdy przedmiot i interesują się nowymi
słowami. W tym czasie lawinowo rośnie liczba pytań w rodzaju: "To to? A
to? Co to?". Należy pamiętać o tym, żeby posługiwać się nazwami
umiejętnie i we właściwym kontekście. Na przykład, kiedy mówimy o piłce,
dajmy ją dziecku do ręki i pokażmy do czego służy. Możemy opisać jej
właściwości, mówiąc, że jest okrągła, kolorowa, mała, duża, twarda bądź miękka.
Wówczas stwarzamy dziecku warunki do wielozmysłowego, czyli pełnego poznania.
Piłka, którą dziecko widzi na obrazku różni się od piłki, która istnieje
realnie, którą można się pobawić. Podobnie jest z każdą inną rzeczą, np. z
pomarańczą. Nikt nikogo nie musi przekonywać, że pomarańcza na talerzu jest
atrakcyjniejsza od tej, którą widać na obrazku. Ta, która znajduje się na
obrazku jest tylko pomarańczą z nazwy i z pewnością nie zainteresuje dziecka w
ten sam sposób, co słodka, aromatyczna pomarańcza z grubą i pachnącą
skórką.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz