wtorek, 15 stycznia 2013

Poznajemy trudne dźwięki!


O tym, że język polski nie jest  łatwym językiem przekonujemy się, słysząc mowę małych dzieci, które często zamieniają głoski (trudniejsze dźwięki zastępują łatwiejszymi), opuszczają je w pewnych wyrazach lub zniekształcają ich właściwe brzemienie. Trzy szeregi głosek dentalizowanych zyskały miano szczególnie trudnych i w związku z tym najpóźniej pojawiającyh się w języku dziecka. 

Są nimi:
  • szereg szumiący: sz, ż, cz, dż.
  • szereg syczący:   s, z, c, dz.
  • szereg ciszący:    ś, ź, ć, dź.

Dźwięki te są do siebie bardzo podobne, co utrudnia różnicowanie ich cech i rozpoznawanie w poszczególnych wyrazach. Słuch fonologiczny małych dzieci nie jest w pełni dojrzały, dlatego w ich mowie pojawiają się takie zjawiska jak substytucje (zamiany), elizje (brak głoski) oraz deformacje dźwięków (zniekształcenia). Sposobem na zaprzyjaźnienie się z nimi jest osłuchiwanie się. Dzieci, aby mogły prawidłowo wymawiać głoski, potrzebują właściwego wzorca artykulacyjnego. Dziecko słysząc mowę otoczenia, tworzy swój własny wzorzec artykulacyjny, który stanowi podstawę mówienia. Dlatego dbajmy o to, żeby nasza mowa była poprawna i czytajmy dzieciom, szczególnie wiersze Jana Brzechwy i Juliana Tuwima, które są kopalnią trudnych dźwięków.



Zgodnie z ustawą  z dnia 4 lutego 1994 r., o prawie autorskim i prawach pokrewnych, zabrania się kopiowania i wykorzystywania tekstów zawartych na tej stronie bez wiedzy i zgody autora. Wszelkie teksty, jeśli nie zaznaczono inaczej, są własnością intelektualną autora strony.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz