Dziecko od chwili narodzin rejestruje wszystkie dźwięki, z
początku reaguje tylko ruchem główki i uśmiechem. Z czasem niemowlęce reakcje
na głos stają się bardziej złożone.
Około 3/4 miesiąca życia dzieci zaczynają głużyć. Głużenie jest odruchem
bezwarunkowym, co oznacza, że głużą wszystkie maluchy, nawet niesłyszące. Dzieci
nieświadomie emitują dźwięki o różnym natężeniu i częstotliwości. Takim
reakcjom głosowym towarzyszą pozytywne stany emocjonalne. Dzieci głużą, kiedy
są wyspane i nakarmione.
W drugiej połowie 1. roku życia głużenie znika i zamiast
niego pojawia się gaworzenie. Wówczas dzieci świadomie
naśladują dźwięki, które słyszą (tylko dzieci słyszące gaworzą). W ten
sposób doskonalą słuch fonologiczny, który umożliwia różnicowanie cech
głosek.
W mowie dziecka najpierw pojawiają się samogłoski, a
dopiero później spółgłoski: p,
b, m, t, d i ich kombinacje
np. pa - pa, ba - ba, da-da. Jest to pierwszy etap w rozwoju
mowy dziecka, tzw. okres
melodii (0-1.r.ż.).
Leon Kaczmarek, „Nasze
dziecko uczy się mowy", Lublin, 1977.
Zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 r., o prawie autorskim i prawach pokrewnych, zabrania się kopiowania i wykorzystywania tekstów zawartych na tej stronie bez wiedzy i zgody autora. Wszelkie teksty, jeśli nie zaznaczono inaczej, są własnością intelektualną autora strony.
Zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 r., o prawie autorskim i prawach pokrewnych, zabrania się kopiowania i wykorzystywania tekstów zawartych na tej stronie bez wiedzy i zgody autora. Wszelkie teksty, jeśli nie zaznaczono inaczej, są własnością intelektualną autora strony.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz