sobota, 19 stycznia 2013

Uczę się mówić od pierwszych dni!


Dziecko od chwili narodzin rejestruje wszystkie dźwięki, z początku reaguje tylko ruchem główki i uśmiechem. Z czasem niemowlęce reakcje na głos stają się bardziej złożone.
Około 3/4 miesiąca życia dzieci zaczynają głużyć. Głużenie jest odruchem bezwarunkowym, co oznacza, że głużą wszystkie maluchy, nawet niesłyszące. Dzieci nieświadomie emitują dźwięki o różnym natężeniu i częstotliwości. Takim reakcjom głosowym towarzyszą pozytywne stany emocjonalne. Dzieci głużą, kiedy są wyspane i nakarmione.
W drugiej połowie 1. roku życia głużenie znika i zamiast niego pojawia się gaworzenie. Wówczas  dzieci świadomie naśladują dźwięki, które słyszą (tylko dzieci słyszące gaworzą). W ten sposób doskonalą słuch fonologiczny, który umożliwia różnicowanie cech głosek. 
W mowie dziecka najpierw pojawiają się samogłoski, a dopiero później spółgłoski: p, b, m, t, d i ich kombinacje np. pa - pa, ba - ba, da-da. Jest to pierwszy etap w rozwoju mowy dziecka, tzw. okres melodii (0-1.r.ż.).


Bibliografia:
Leon Kaczmarek, Nasze dziecko uczy się mowy", Lublin, 1977.



Zgodnie z ustawą  z dnia 4 lutego 1994 r., o prawie autorskim i prawach pokrewnych, zabrania się kopiowania i wykorzystywania tekstów zawartych na tej stronie bez wiedzy i zgody autora. Wszelkie teksty, jeśli nie zaznaczono inaczej, są własnością intelektualną autora strony.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz