Wojtuś ma piętnaście miesięcy oraz nieodpartą chęć pytania o każdy przedmiot. Chłopiec wskazuje palcem daną rzecz i pyta "To to?", co oznacza "Co to jest?". I tak rozpoczynamy dialog. Kiedy odpowiadam na pytanie dziecka, chłopiec wydaje się być bardzo zainteresowany tym, co do niego mówię. Już po chwili lawinowo pojawiają się kolejne pytania. Oto fragment mojej rozmowy z chłopcem:
W: To
to?
A:
To jest autko.
W: (uśmiech)
brum, brum, brum.
A:
Tak, to jest autko.
W:
Auko?
A:
Tak, autko.
W: Auto!!!
Ten przykład pokazuje,
jak chętnie dzieci wchodzą w dialog, starając się powtórzyć to, co
słyszą. Dzieci pytają, ponieważ są ciekawe świata i chcą zdobywać
wiedzę o nim. Język jest nie tylko narzędziem porozumiewania się;
język jest przede wszystkim narzędziem zdobywania wiedzy o otaczającej nas
rzeczywistości. Dzieci są małymi odkrywcami, wykorzystajmy to,
rozwijając ich naturalną ciekawość poznawczą.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz