niedziela, 10 lutego 2013

Jak właściwie reagować na niepłynność dziecka?

W przypadku niepłynności mówienia istotną kwestią są określone reakcje otoczenia, które mają decydujący wpływ na zmniejszenie się lub zwiększenie objawów niepłynności u dziecka. Niezależnie od rodzaju niepłynności (rozwojowa lub patologiczna), reakcje otoczenia powinny być podobne. Poniżej przedstawiam dziesięć zasad właściwego reagowania na niepłynność dziecka:
  • nie zwracaj uwagi na niepłynność dziecka, zwłaszcza, jeśli  nie jest świadome tego, że mówi niepłynnie. Jeżeli dziecko uświadomi sobie swoją niepłynność, może zacząć się denerwować i bać mówić;
  • nie uświadamiaj dziecku jego trudności wynikających z niepłynności;
  • nie okazuj zdenerwowania, kiedy widzisz, że dziecko się jąka;
  • nie przerywaj, kiedy mówi niepłynnie;
  • nie kończ i nie dopowiadaj za dziecko końcówki słowa lub zdania;
  • nie poprawiaj;
  • nie upominaj dziecka, np.:  "Mów wolniej", "Nie jąkaj się";
  • nigdy nie mów przy dziecku o problemie jego niepłynności;
  • słuchaj z zainteresowaniem, zawsze kiedy mówi niepłynnie;
  • zachęcaj do aktywności słownej, nawet jeżeli mówienie sprawia dziecku trudność.


Zgodnie z ustawą  z dnia 4 lutego 1994 r., o prawie autorskim i prawach pokrewnych, zabrania się kopiowania i wykorzystywania tekstów zawartych na tej stronie bez wiedzy i zgody autora. Wszelkie teksty, jeśli nie zaznaczono inaczej, są własnością intelektualną autora strony.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz