wtorek, 5 lutego 2013

Nieprawidłowe karmienie przyczyną wad wymowy?

Wśród wielu czynników zaburzających prawidłowy rozwój mowy wymienia się m. in.: zbyt długie karmienie dzieci pokarmami rozdrobnionymi (papkami). Dzieci, które otrzymują pokarm w formie płynnej, nie gryzą i nie żują, co skutkuje niską sprawnością narządów artykulacyjnych, szczególnie niedostatecznym rozwojem mięśni języka. Pamiętajmy, że te same mięśnie odpowiedzialne są za jedzenie i mówienie. 
Z moich obserwacji wynika, że dzieci, w okresie przed pojawieniem się pierwszych zębów, dobrze radzą sobie z rozdrabnianiem miękkich kawałków warzyw czy mięsa.  Brak zębów nie jest przeszkodą w nauce gryzienia, ponieważ twarde dziąsła umożliwiają rozdrabnianie pokarmów. Już od 6 miesiąca życia można rozpocząć naukę gryzienia i żucia.
Zalety wczesnej nauki gryzienia i przeżuwania pokarmów: 

  • gryzienie i przeżuwanie pokarmów to jednocześnie trening narządów artykulacyjnych (język, wargi, zęby, żuchwa);
  • dzieci poznają bogaty repertuar smaków (smak marchwi, ziemniaka, buraka);
  • naturalna przyjemność spożywania posiłków;
  • zadowolenie i radość z postępów dziecka. 

W trosce o prawidłowy rozwój mowy pomagajmy dzieciom ćwiczyć i utrwalać prawidłowy nawyk  gryzienia i żucia od najwcześniejszych miesięcy życia.




Zgodnie z ustawą  z dnia 4 lutego 1994 r., o prawie autorskim i prawach pokrewnych, zabrania się kopiowania i wykorzystywania tekstów zawartych na tej stronie bez wiedzy i zgody autora. Wszelkie teksty, jeśli nie zaznaczono inaczej, są własnością intelektualną autora strony.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz