Wśród wielu czynników zaburzających
prawidłowy rozwój mowy wymienia się m. in.: zbyt długie karmienie
dzieci pokarmami rozdrobnionymi (papkami). Dzieci, które otrzymują
pokarm w formie płynnej, nie gryzą i nie żują, co skutkuje niską
sprawnością narządów artykulacyjnych, szczególnie niedostatecznym rozwojem
mięśni języka. Pamiętajmy, że te same mięśnie odpowiedzialne są za
jedzenie i mówienie.
Z moich obserwacji wynika, że dzieci, w
okresie przed pojawieniem się pierwszych zębów, dobrze radzą sobie z
rozdrabnianiem miękkich kawałków warzyw czy mięsa. Brak zębów nie jest
przeszkodą w nauce gryzienia, ponieważ twarde dziąsła umożliwiają rozdrabnianie
pokarmów. Już od 6 miesiąca życia można rozpocząć naukę gryzienia i
żucia.
Zalety wczesnej nauki gryzienia i
przeżuwania pokarmów:
- gryzienie i przeżuwanie pokarmów to jednocześnie
trening narządów artykulacyjnych (język, wargi, zęby, żuchwa);
- dzieci poznają bogaty repertuar smaków (smak
marchwi, ziemniaka, buraka);
- naturalna przyjemność spożywania posiłków;
- zadowolenie i radość z postępów dziecka.
W trosce o prawidłowy rozwój mowy pomagajmy dzieciom ćwiczyć i utrwalać prawidłowy nawyk gryzienia i żucia od najwcześniejszych miesięcy życia.
Zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 r., o prawie autorskim i prawach pokrewnych, zabrania się kopiowania i wykorzystywania tekstów zawartych na tej stronie bez wiedzy i zgody autora. Wszelkie teksty, jeśli nie zaznaczono inaczej, są własnością intelektualną autora strony.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz